Problém na každé riešenie

BOOK


Originál: Fur jede Losung ein Problem
Autor: Kerstin Gier
Vydavateľstvo: IKAR, 2008
Čítané v jazyku: SK

Hl. postavy: Gerri
Vedl. postavy: Charly, Ulrich, Gerrini rodičia, pani Kabelka, Adrian, Lulu, Tina, Caroline, Ole, Mia, teta Evelyn, teta Alexa, Patrick, Flo, Chrisole, ...plno ďalších rodinných príslušníkov

Žáner?
román

Obálka?
Originálne tričko 8D

Strany?
265 strán deja + venovanie a citát

Filmové spracovanie?
Nie.

Má pokračovanie?
Nie.

O čo ide?
Gerri má tridsať a je slobodná. Rodičia jej ustavične predhadzujú, že jej sestry sú krajšie, šikovnejšie, vzdelanejšie, ale najmä - že majú partnerov. Akoby to nestačilo, jedného dňa sa ocitne ešte aj bez zamestnania. Jediným východiskom sa jej vidí samovražda. Ako typická Panna postupuje systematicky, a preto rozpošle rozlúčkové listy rodičom, sestrám, príbuzným i známym. Servítku pred ústa si v nich rozhodne nedáva. Dôkladne si naplánuje aj spôsob samovraždy, no keď sa akcia s vodkou a práškami na spanie skončí fiaskom, začínajú sa problémy, o akých sa jej ani nesnívalo... Nemilosrdné rozlúčkové listy sú v rukách adresátov, a Gerri je nažive. Aspoň na vlastnej koži zistí, kto je priateľ, kto nie je...
Vtipný moderný román je napísaný s nadhľadom a s veľkou dávkou irónie. Kerstin Gierová ponúka čitateľovi nielen zaujímavý príbeh, ale aj možnosť konfrontovať vlastný život so životom hrdinky v súčasnej dobe, v ktorej prevláda odcudzenie a hľadanie lásky.


Humor?
Gerri sa chce zabiť, lebo jej život je zlý a ona má po 30tke. Jej rodina je nenormálne šialená, obmedzená a manipulatívna. To vytvára krásne, trápne, komické, ironické a veľmi vtipné situácie.

Nuda?
Nebola časť, kde by sa nedialo niečo vtipné či nudné.

Láska?
Gerri má v tomto smere veľkú smolu. Všetci jej známi sú v manželskom, zásnubnom či partnerskom vzťahu, s deckami a s plno inými starosťami ako má Gerri. Navyše akonáhle vyhodila z bytu neporiadneho a lenivého frajera, dal sa dokopy s jej najlepšou kamoškou, pri ktorej sa úplne zmenil. Druhý objekt jej túžob sa zase vrátil k bývalej, ktorú si vzal. Na internete sú samý chudáci, čo sa s ňou chcú len vyspať. Každý je šťastný, len Gerri nie. Ani sa jej nečudujem, že myslela na samovraždu.

Akcia?
Nie. Dokonca aj samovražda sa má konať pomocou predávkovania tabletkami.

Napätie?
V istých chvíľach som chcela zadusiť myšlienkami Gerriinu rodinu.

Smrť?
Nie.

Koniec?
Pekný 8)

Čo som čakala?
Od Kerstin Gierovej som čítala sériu Drahokamy, ktorá je úplne bombastická! Takže som si okamžite vyhľadala ďalšie jej knihy a horko-ťažko som na bazose získala túto, ktorá je už beznádejne vypredaná.

Čo som dostala?
Štýl písania autorky je predovšetkým vtipný. Niekoľkokrát som sa nahlas rozosmiala, priblblo usmievala alebo krútila hlavou nad nemožnosťou Gerriinej rodiny.
Gerri je v úplnej depresii. Nemá lásku, stratí aj prácu, rodina ju jedine sekíruje, tak sa rozhodne vziať si život. Predtým však napíše niekoľko listov, ktoré rozpošle rodine a známym a povie im nielen slová na rozlúčku, ale aj kruté pravdy, ktoré pred nimi vždy skrývala. Nerátala však s tým, že problémy iných zasiahnu do jej pokusu o samovraždu, ktorá sa následne nebude konať. Gerri má tak na tričku urazenie mnohých ľudí a sklamanie matky. Môže byť jej život ešte horší? Alebo sa konečne ukáže, akí sú v skutočnosti ľudia v jej okolí?
Autorka musela sama prechádzať nejakou depresiou, aby vedela živo vykresliť, aké pocity má človek, ktorému v živote nejde karta. Ono to však nebolo vyslovene smutné či depresívne, autorka aj hrdinku podala tak vtipne, milo a racionálne uvažujúco. Dokonale som sa vedela s hrdinkou stotožniť aj keď teda zrovna nepomýšľam na samovraždu. Autorka má asi silnú záľubu vytvárať svojim hrdinkám hnusné famílie. Gerrina matka sa neustále ponosuje už len za to, že sa nenarodila plavovlasá ako jej sestry. Navyše je pre ňu dievča bez chlapa iba zbytočný priestor, ktorým sa jedna milujúca matka proste nevie chváliť. A to, že Gerri sa živí ako spisovateľka je pre rodinu hanba! Prisahám, že ja by som na matku za takéto sekírovanie už dávno nakričala. Gerri iba mlčky trpí urážky, ktoré vlastne nie sú urážky, ale pravdy. Tomu sa hovorí nízke sebavedomie. Ale zase je pravda, že s takou obmedzenou matkou sa hádať nedá. Zvyšok veľkej rodiny tiež nie sú extra milí ľudia. Plno kričiacich detí alebo tehotné kamarátky, sebecké a pyšné tety, namyslení bratranci a sesternice... Nie je to zrovna milý nedeľňajší obed. Mnohých z týchto ľudí som bohužiaľ našla aj vo svojom okolí. Tie tety a matka mi neuveriteľne pripomínali staré babky, ktoré nemajú nič iné na práci iba sekírovať vnúčatá o tom, kedy budú mať svadbu a aby sa mohli konečne niečím pred pyšnými kamarátkami pochváliť. Takéto osoby nenávidím.
Veľmi sa mi páčili rozlúčkové listy, ktoré boli pred začiatkom každej kapitoly. Mohli sme tak vidieť, čo všetko Gerri do listov napísala, pričom ľudí zo svojho okolia rozhodne nešetrila. Trochu som sa divila, že pokus o samovraždu prišiel až v polovici knihy a dovtedy sme mohli čítať len o tej divnej rodine a problémoch Gerri. Po nevydarenej samovražde to boli zase nové problémy, ktoré sa pridali k tým predchádzajúcim. Gerri mi bola sympatická, ľutovala som ju, prešla si typickou krízou 30tnikov, no dokázala to nakoniec vyriešiť. Alebo skôr osud a pravdovravnosť vám pomôžu pohnúť životom. Zvyšné charaktery postáv (ktorých bolo naozaj plno) mi prišli niekedy až vyslovene drsné a často som mala chuť prefackať ich. Autorke som ale uverila, že takéto osoby skutočne na svete existujú.
Kniha je veľmi dobrá, pri čítaní som sa bavila, neustále som rozmýšľala, čo by som v takej a onakej situácii robila ja. Autorka vie príbeh a dej veľmi dobre vymyslieť a neviem vymenovať nič konkrétne, čo by mi na knihe vadilo. Keďže je vypredaná, nie je také ľahké ju zohnať, ale určite by som vám ju odporučila. Od tejto autorky si určite ešte zoženiem ďalšie knihy 8)

100 ľudí, 100 chutí...
ale u mňa... 5 z 5 hviezdičiek



E_V_E   

Komentáre

  1. Mne sa kniha tiež páčila (už len ten nápad :D ), Gierová je suprová :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ja si tiež chcem prečítať, lebo sa mi Drahokamy strašne páčili a predpokladala som, že aj jej ostatné knihy budú presýtené humorom. Ďakujem za priblíženie tohto príbehu, to ma len utvrdilo v tom, že si to rozhodne musím prečítať :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Tuhle knížku jsem loni vyhrála, takže vidím, jakou jsem udělala obrovskou chybu, že jsem se k ní ještě nedostala! Shame on me! :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Zrovna o víkendu jsem tuto knížku také dočetla. A spisovatelka je opravdu úžasná u knížky jsem se zasmála a odpočinula, ale zároveň kniha není žádná tuctovka a svým námětem ojedinělá a prostě skvěle napsaná. Až jednou budu mít špatnou náladu, tak po téhle knížce určitě šáhnu, abych se zasmála a pobavila.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak áno, nič extra dych vyrážajúce to nie je, ale autorka píše skvele a veľmi som sa nasmiala aj pravdy tam našla 8D takže u mňa jedna z lepších 8) romány bez nadprirodzena až tak často nečítam, takže toto sa mi veľmi páčilo 8)

      Odstrániť
  5. Vypadá to parádně, to abych si to někde sehnala..:) Zvlášť, jestli je to tak zdařilé, jako Drahokamy

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som po tom hneď siahla, keď som to našla 8)

      Odstrániť
  6. No tak tohle vypadá fakt dobře, poohlídnu se potom.. Btw: už mam v počítači i tu knihu o stoletym dědovi, co vylezl z okna :D

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára