Dokonalý pár (#1)

BOOK


Originál: Matched (#1)
Autor: Ally Condie
Vydavateľstvo: IKAR, 2012
Čítané v jazyku: CZ (neoficiálny preklad)

Hl. postavy: Cassia
Vedl. postavy: Ky, Xander, Bram, Reyesovci, Markhamovci, Em, Norah
Hl. záporáci: Funkcionári

Žáner?
dystópia

Obálka?
Veľmi pekná, vyjadruje myšlienku knihy, že každý je ako v uzavretej bubline bez možnosti rozhodnutia.

Strany?
264 strán

Filmové spracovanie?
Sú už odkúpené práva.

Má pokračovanie?
Áno - Crossed (#2) a Reached (#3).

O čo ide?
Funkcionári rozhodujú o všetkom. Koho budete milovať. Kde budete pracovať. Kedy zomriete. V dokonalom svete je všetko dokonalé. Dokonalí ľudia žijú dokonale naplánovaný život a zomierajú v dokonale pripravenom čase. Dokonalý systém im na želanie pridelí dokonalého partnera a narodia sa dokonalé deti. Čo sa však stane, ak sa niekto proti toľkej dokonalosti postaví? Čo ak niekto objaví cit, ktorý možno nie je dokonalý, ale zato úprimný? Ako ho uchráni pred funkcionármi "dokonalej" spoločnosti?
Cassia verila, že rozhodnutia funkcionárov sú vždy správne. Veď podriadiť sa im je len minimálna cena za dlhý život, ideálnu prácu a dokonalého životného partnera. Preto keď sa na displeji ako Cassiin nový partner objaví jej najlepší kamarát, nepochybuje, že je to ten pravý... až kým sa na tom istom displeji tesne pres vypnutím nemihne aj úplne iná tvár. Odrazu musí riešiť čosi nepredstaviteľné - vybrať si medzi Xanderom a Kyom, medzi jediným životom, aký kedy poznala, a cestou, po ktorej sa doteraz nikto nevydal. Musí sa rozhodnúť medzi dokonalosťou a láskou. Dokonalý pár je príbeh z budúcnosti postavený na literárnych kvalitách starej dobrej minulosti.

Humor?
Nie, táto kniha patrí medzi vážnejšie typy príbehov.

Nuda?
Niektoré scény sa mi zdali nereálne, iné zase krásne 8) ale na každej kapitole bolo niečo zaujímavé.
Len na začiatku som sa mierne strácala pri retrospektívach do minulosti, vždy som si neskoro uvedomila, že čítam minulosť, ale potom sa to zlepšilo, už som to vyzistila potom 8)

Láska?
Máme tu milostný trojuholníček 8D Slečne Cassie je ako partner vybratý Xander, jej najlepší priateľ, ktorého má naozaj rada a je šťastná, že s ním bude môcť prežiť život. Keď však doma otvorí počítačovú kartu s jeho informáciami, na okamih sa tam mihne fotka iného chlapca. Toho chlapca veľmi dobre pozná, je to Ky Markham, ktorý by vôbec nemal byť v databáze. Cassia je presvedčená, že nastala iba chyba, o čom ju presvedčí aj funkcionárka. Lenže pomaly sa začne s Ky-om zbližovať a to sa mnohým nepáči.

Akcia?
Ta tú v tejto knihe nenájdete. Iba možno nejaký náznak na konci knihy, ale ja by som to k akčnej scéne nepriradila.

Napätie?
Boli tam nejaké napäté situácie, hlavne keď boli Cassia a Xander v objatí alebo Cassia a Ky v objatí...8D 

Smrť?
Áno, ale ešte to nie je žiadne krviprelievanie.

Koniec?
Veľký zvrat udalostí, takže som zvedavá, ako to bude pokračovať v 2. časti.

Čo som čakala?
Zase nové pravidlá v novom dystopickom svete. Páči sa mi ako to každá autorka vymyslí nejako ináč 8)

Čo som dostala?
Funkcionári boli pekne vymyslený. Ten svet, ktorý chceli premeniť na "dokonalý" a udržovať presné pravidlá sa mi zdal pre to obyvateľstvo veľmi krutý, ale oni to napodiv znášali dobre. Myslím, že to je len otázka zvyku a prispôsobenia sa. Teda okrem tých pár rebelov, ktorí sa tam našli, to v celku vyhovovalo všetkým. Neviem si však predstaviť akoby som JA (= lenivec a vyberavý človek jak sviňa) zniesla iba presné a iným človekom vybraté jedlo, ktoré by bolo prispôsobené tomu, koľko presne potrebujem vitamínov či kalórií. Alebo, aby mi niekto povedal, s kým budem stráviť zvyšok života a to len preto, lebo to proste počítač vygeneruje 8D Ale zase ten svet má svoj určitý princíp, pretože tam vám funkcionári vybrali podľa vašich schopností a umu prácu, ktorá sa vám presne hodí. Iste, sú tu takí, ktorí majú nad vami moc a ovládajú vaše životy, ale ak musíte poslúchať, aby ste prežili zdravých a šťastných 80 rokov, tak to myslím si stojí za to. Podľa toho, ako sa na to pozeráte.
Hl. Hrdinka Cassia to najprv znášala dobre a poslúchala, dokonca sa tam každý teší na výber životného partnera v 17. rokoch. Neskôr však, keď urobili chybu pri výbere jej partnera, začína mať pochybnosti a čím viac sa zbližuje s Ky-om, tým viac zabúda na Xandera. V niektorých momentoch som mala chuť zaškrtiť ju!
Cassia cez celú knihu rieši len to, ktorého chlapca si vybrať a či je ten Dokonalý svet funkcionárov naozaj taký dokonalý alebo či nimi iba manipulujú. Akciu tam naozaj nenájdete, ale je tam dosť otvorených otázok, čo sa týka politiky toho sveta a tiež je tam plno romantiky, takej peknej ale aj nervy drásajúcej, lebo ja som mala chuť držať palce obidvom chlapcom, ale zároveň som v niektorých chvíľkach priala obidvom iný objekt záujmu, lebo tá Cassia čo tam s nimi robila, no horor 8D
Napriek tomu, príbeh na mňa naozaj zapôsobil. Verte či nie, bolo to čitateľné! Bolo to zaujímavé, tešila som sa na každú kapitolu a rozmýšľala nad tým, čo nové zvrátené zase objaví Cassia v tom Dokonalom svete a nad ktorým chlapcom bude zase rozmýšľať 8D
Jediné, čo mi tam chýbalo, bola tá akcia a ešte nejaký ten humor. Bol to proste vážnejší typ knihy, ale podľa konca som si istá, že druhá časť bude oveľa bojovnejšia, takže tam sa uvidí, či bude vedieť autorka konkurovať takým dystópiám, v ktorých je tých bojov viac. Pretože táto kniha sa skôr zamýšľa nad tajomstvami lásky a nad tým, aké to je byť kontrolovaný a manipulovaný inými ľuďmi.


100 ľudí, 100 chutí...
ale u mňa... 4 z 5 hviezdičiek



E_V_E   

Komentáre

  1. Mně osobně se tato kniha nelíbila právě proto, že byla stereotypní. Ale na druhý díl jsem též zvědavá. :) První byl takový rozjezdový. :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No podľa mňa to bola taká oddychovka, riešila tam všeličo, ale nič významné sa tam neudialo 8D napriek tomu sa mi páčila a nenudila ma 8)

      Odstrániť
  2. Ja som jej dala len 3 hviezdičky, ale myslím, že pokračovania budú lepšie, lebo už na konci tejto časti to začalo byť veľmi zaujímavé.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Teším sa ako to bude pokračovať, ale mne sa to zdalo také odľahčené čítanie, po toľkých bojovných dystópiach zase niečo také kludnejšie 8D takže ja som si príbeh užila 8)

      Odstrániť
  3. S tvou recenzí souhlasím :) Já si na konečné hodnocení počkám do chvíle kdy mi přijde knížka v češtině, ale po originálu jsem měla dost podobné dojmy jako ty :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Musela som si aj ja raz za čas oddýchuť od toľkej akcie 8D takže knižka bola pre mňa pozitívnou zmenou 8)

      Odstrániť
  4. na mě čeká Dokonal pár na poličce :) nechávám si ho "do školy" a jsem zvědavá, co na knihu řeknu já :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som tiež zvedavá, čo na ňu povieš 8)
      Nezabudni urobiť recenziu 8P

      Odstrániť
  5. Taky jsem to měla z knihovny a taky jsem se k tomu nedostala. Pak mi to koupila babička a přečetla jsem to jedním dechem. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Babička mi knížku koupila velmi předčasně k svátku, protože jsem ji k tomu tak trochu donutila a moc se mi líbila :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Tuto knihu bych si v budoucnu chtěla přečíst, jinak super blog :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Tak nevím, jestli si mám knihu koupit. :D Pořád jsem na vážkách. Tvoje recenze mě navnadila, ale asi mě to nebude bavit. Škoda, že se kniha zatím ještě neobjevila v knihovně.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. je to na tebe 8) určite sú aj lepšie knižky s takouto tematikou, ale mne sa kniha páčila, aj som ju čítala vtedy, keď som nemala chuť až na toľko akcie 8D
      a kúpila som si ju až dodatočne za 3 eurá v bux.sk 8)
      ale neľutujem, určite s dám ešte re-reading 8)

      Odstrániť
  9. Tuto knihu bych si velice ráda přečetla. Ale nevím, jestli mám momentálně náladu na něco bez akce. V poslední době mi hrdinky, co řeší koho si vybrat za manžela lezou na nervy. Ale ta obálka je hezká. :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára